Alimenty na czas trwania procesu

Proces o rozwód lub o zasądzenie alimentów może trwać nawet kilka lat. Ze względu na czas trwania postępowania, istotne jest zabezpieczenie kosztów utrzymania dzieci.

Składając pozew o rozwód lub alimenty, rodzic pod którego pieczą znajdują się dzieci, powinien zawrzeć wniosek o zabezpieczenie alimentów na czas trwania procesu. Zabezpieczenie alimentów polega na wydaniu przez sąd postanowienia, w którym zobowiązuje on drugą stronę do zapłaty określonej sumy na utrzymanie dzieci. Należy pamiętać, że o zabezpieczeniu alimentów sąd może orzec jedynie w przypadku złożenia takiego wniosku przez stronę.

W piśmie procesowym należy wskazać usprawiedliwione potrzeby dzieci – np. koszty wyżywienia, ubrań, dodatkowych zajęć itd., oraz jakie są możliwości zarobkowe zobowiązanego (rodzica od którego domagamy się alimentów).

W   postępowaniu o  zabezpieczenie alimentów nie jest wymagane udowodnienie wydatków ponoszonych na utrzymanie dzieci. Sądowi wystarcza w tym zakresie uprawdopodobnienie kosztów utrzymania małoletnich dzieci stron. Postępowanie zabezpieczające dotyczące alimentów jest postępowaniem przyspieszonym i może się zakończyć wydaniem postanowienia nawet w terminie 2-3 miesięcy od złożenia pozwu.

O zabezpieczeniu alimentów Sąd rozstrzyga przeważnie na posiedzeniu niejawnym, czyli bez udziału stron. Wówczas postanowienie o zabezpieczeniu alimentów Sąd doręcza zainteresowanym pocztą. Może się jednak zdarzyć, że Sąd przed wydaniem postanowienia będzie chciał jeszcze przesłuchać strony na pierwszym terminie rozprawy.

Istotne jest, że w przypadku gdyby sąd ostatecznie zasądził niższe alimenty, niż w postanowieniu o zabezpieczeniu na czas trwania procesu to takie świadczenie nie podlega zwrotowi.

Wydane postanowienie o zabezpieczeniu alimentów na czas trwania procesu, w przypadku braku dobrowolnej zapłaty przed zobowiązanego, pozwala na skierowanie sprawy do komornika i ich przymusową egzekucję.

Sprecyzowanie okoliczności sprawy, odpowiednie wykazanie kosztów utrzymania dzieci oraz możliwości zarobkowych zobowiązanego może sprawiać trudności osobom, które nie mają styczności z prawem. Nasza kancelaria pomaga klientom przygotować pozew, wniosek o zabezpieczenie alimentów oraz reprezentuje na każdym etapie postępowania sądowego.