Prawo budowlane – Zaskarżanie decyzji do WSA i NSA

W przypadku wydania negatywnej decyzji przez organy nadzoru budowlanego, przysługuje od niej skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Natomiast od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego

Termin na wniesienie skargi w sprawach z zakresu Prawa Budowlanego – adwokat od spraw budowlanych

Termin na wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego wynosi 30 dnia od dnia doręczenia decyzji lub wyroku stronie. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Skargę kasacyjną wnosi się do Naczelnego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Warunki formalne skargi – sprawy administracyjne adwokat Poznań

Każda skarga powinna spełniać wymogi formalne określone przepisami prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto wskazywać zaskarżoną decyzję, organ którego skarga dotyczy oraz określać naruszenie prawa lub interesu prawnego.

Co istotne skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego może sporządzić jedynie adwokat lub radca prawny.

Zarzuty

Skarga może być oparta na zarzucie naruszenia prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie lub naruszenia przepisów postępowania, jeżeli uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy.

Wskazanie zarzutów, w zakresie naruszenia prawa przez organy nadzoru budowlanego, jest najważniejszą częścią skargi do sądów administracyjnych. Prawidłowe skonstruowanie zarzutów zwiększa szanse na pozytywne rozpoznanie sprawy.

Opłata

Wysokość wpisu sądowego od skargi, należy każdorazowo indywidualnie ustalić, ponieważ jest ona zależna od charakteru sprawy budowlanej.

Przykładowo – wpis stały w sprawach, z zakresu budownictwa i architektury wynosi 500 zł, natomiast w sprawach skarg dotyczących postanowienia lub decyzji wydanych w trybie wznowienia postępowania administracyjnego, stwierdzenia nieważności, uchylenia lub zmiany albo wygaśnięcia aktu, pobiera się w wysokości 200 zł.

Rodzaje spraw w zakresie Prawa Budowlanego – prawnik od spraw administracyjnych

Nasza kancelaria prowadzi sprawy z zakresu Prawa Budowlanego. W szczególności:

• wnosimy odwołania oraz skargi do sądów administracyjnych od decyzji organów nadzoru budowlanego;
    w tym m.in. w sprawach samowoli budowlanej, rozbiórki, usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w obiekcie budowlanym, legalizacyjnych, zmianach sposobu użytkowania obiektu, zakazu użytkowania obiektu i wielu innych;
  • wnosimy o wznowienie postępowania;
  • wnosimy o stwierdzenie nieważności decyzji;
  • doradzamy w procesie budowlanym;
  • prowadzimy obronę w postępowaniach karnych, w przypadku naruszenia przepisów prawa budowlanego.